"Gratis sjukvård i Sverige"

Ja det är ju ett begrepp som är totalt fel.
Som ni kanske minns fick ja Bursit i en armbåge och är fortfarande besvärad av den. Jag ringde rådgivningen och de bad mig komma dit. Efter 5-10 mins hios läkaren var jag klar och blev ombedd att gå till Apoteket för att "hämta ut" medicin.
Sagt o gjort drog ja till Apoteket, tog en kölapp och väntade på min tur (en liten historia om detta kommer längre ner). Det plingade till och mitt nummer stod på skylten. Jag fick mina mediciner ja skulle ta i 2 månader och märkte att hon som levererade var från Dala-Järna, närmare bestämt Noret. Blev ombedd att gå till kassan och BAM "det blir 430 kronor tack". Jag som aldrig använt/hämtat ut medicin fick en smärre chock då jag trodde att det var for free då läkaren bad mig käka det. Icke sa Nicke. så läkaren och meducinerna kostadenästan 600 spänn.

Nu vill jag dock få det klart för er att jag inte tycker det är summan som är fel utan att vi alltid hör att det är gratis sjukvård i sverige o bla o bla o bla. Jag blev inte ens tillfrågad om ja ville eller inte ville ha medicinen ens. ändå ska man punga ut massa dolores. Sveriges sjukvård är nu en av världens bästa och inte alls dyr jämfört med andra länder. Det är bara det att begreppet borde formuleras om.

Och nu åter till den lilla historien under väntetiden på apoteket som jag blev glad över.
Jo jag stod framför hyllan där alla kosttillskott, vitaminer o allt sånt där ligger o funderade lite och en apotekare kommer fram och frågar om det är något hon kan hjälpa mig med. Jag svara vänligt "nej tack" men efter en sekund "jo en sak skulle jag vilja fråga".
Jag undrade om alla dessa produkter var till någon nytta till den som redan mår bra och inte saknar något speciellt ämne. Jag väntade mig ett givet säljande svar, men som önnu en liten chock sa hon lite tyst att det i princip är skit om du inte har brist av något ämne. Kroppen tar inte upp mer än den behöver iallafall.
Glatt tackade jag för mig och gick o hämtade ut medicinerna.
Ni som inte vet det så avstår jag från det mesta gällande värkmedel, kosttillskott osv då jag anser att det är bättre kroppen lär sig hantera det med sina naturliga medel. Dumt eller vist, vet ja inte men sån är jag.

Shit, sjukt att ja skrev så mycket!
Hej på er

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0