Bibeln

Idag har jag agerat djupgrävande journalist med inspiritation av Män som Hatar Kvinnor. Såg på den svenska succe filmen igår och den var verkligen skitbra! se den ni!

Men tillbaka till mitt grävande. Via en kunds hemsida som jag gjorde annons till hamnade jag på en bibelsida och skrev smart in ordet "straffas" och sökte igenom Bibeln på ordet. Av min väldigt stora förvåning verkar inte gud/jesus så förlåtande trots allt som man blivit hjärntvättad att tro. Detta står rakt upp och ner i Bibeln:

2 Mos 21:12

Den som slår ihjäl en människa skall straffas med döden.

2 Mos 21:15

Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden.

2 Mos 21:16
P

Den som rövar bort en människa skall straffas med döden, vare sig han sålt den bortrövade eller denne påträffas hos honom.

2 Mos 21:17
P

Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden.

2 Mos 22:19
P

Var och en som har samlag med ett djur skall straffas med döden.

2 Mos 31:15

Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden.

3 Mos 20:2
N

Säg till israeliterna: Varje israelit och varje invandrare i Israel som ger något av sina barn till Molok skall straffas med döden; folket i landet skall stena honom.

3 Mos 20:9
P

Var och en som förbannar sin far och mor skall straffas med döden. Han har ju förbannat sin far och mor, skulden för hans död är hans egen.

3 Mos 20:10
P

Om en man begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, skall både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan straffas med döden.

3 Mos 20:11

Om en man ligger med sin fars hustru, skändar han sin far. De skall båda straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:12

Om en man ligger med sin svärdotter, skall de båda straffas med döden; de har gjort något vämjeligt, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:13

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:15

Om en man har könsumgänge med ett djur, skall han straffas med döden. Djuret skall ni också döda.

3 Mos 20:16

Om en kvinna närmar sig ett djur och parar sig med det, skall du döda både kvinnan och djuret. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 20:27
P

En man eller en kvinna som har en ande från en död eller en spådomsande i sig skall straffas med döden. Man skall stena dem, skulden för deras död är deras egen.

3 Mos 24:16

Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas.


Ja som ni kan läsa är så ska man straffas med döden om du jobbar på en söndag, är homosexuell, har sex med djur, är otrogen, använder "herrens" namn fel, om du har en ande i dig osv. Du ska också på många av dessa punkter STENAS till döds. Tänk att Sverige står för  detta som ett kristet land... Correct me if im wrong!

Kommentarer
Postat av: Bella

Usch creepy. I den sjunde kretsen anses det att vara homosexuell är ett lika "stort" brott som att ha sex med ett djur .....

2009-09-09 @ 14:43:57
Postat av: Jag o mina löss

Dessa bibelverer som du lagt upp kommer från gamla testamentet. I gamla testamentet var det mycket reglar både hit och dit, med dödsstraff osv. Vi kristna (jag kan natrurligtvis inte dra alla över en gräns) säger att vi lever i det NYA förbundet (alltså det betyder när Jesus dog på korset). I och med detta så är det som står i gamla testamentet sådant som vi inte lever efter längre. Gud ändrade om regler och annat när Jesus kom till jorden.

Krånglar jag kanske till det?? =)

2009-09-09 @ 15:34:55
Postat av: Anonym

TACK "jag och mina löss"

För dina upplysningar. Hade jag ingen aning, och för mig som inte är insatt i detta så kanske du förstår att de lät lite creepy? : )

Så du skulle vilja säga att i princip alla i dagens kristna samhälle "lever efter" det nya testamentet?

Glad för svar! : )

2009-09-09 @ 20:33:04
URL: http://johanberattar.blogg.se/
Postat av: Nisse Hult

Jag skulle vilja påstå att man använder sig av det som "passar sig" från det gamla testamentet fortfarande.. men man har frångått allt som har med stening och dödstraff att göra... de flesta kristna (med undantag för många amerikaner) är idag emot dödstraffet...



Intressant dock att Judarna lever efter det gamla testamentet... men de verkar itne vara så hardcore vad gäller steningen.. som tur är..

2009-09-10 @ 10:35:42
Postat av: intresserad läsare..

Såhär har jag förstått det:

Jesus dog på korset för våra synder, han tog alltså på sig skulden för våra synder och straffades med döden, därför kan kristna idag be om förlåtelse för sina synder och bli förlåtna om man verkligen ångrar sig.



Men det är alltså fortfarande synd att bryta mot någon av dessa lagar i moseboken.

Och det blir ju ett ganska stort problem för dagens kristna, att man då skulle synda varje gång man jobbar på en söndag och då be om förlåtelse för de varje gång??



Då är det även syndigt att vara homosexuell, som många kristna fortfarande tycker,

Men är nog problem för många av dagens kristna som inte vill döma någon, men ändå måste tycka att det är fel eftersom det står klart och tydligt i bibeln.



En förklaring skulle kunna vara att samhället har förändrats så mycket på tvåtusen år så att vissa reglar inte längre fungerar i dagens samhälle.



Men då blir det lite att man kan välja det som passar ur bibeln, vilket ja tror att många gör.



De flesta tror jag väljer de "bra" sakerna i bibeln, men exempel som t.ex. knutby visar ju att man även kan tolka bibeln till ett betydligt sämre budskap också.



Komplicerat och intressant ämne!

2009-09-11 @ 12:39:44
Postat av: Jag och mina löss

Ursäkta sent svar...

Jag väljer att inte diskutera detta utan bara berätta hur jag och många andra kristna gör/tror. Dock vill jag även denna gången poängtera att jag inte kan tala för ALLA.



Vi tror som ovånstående skriver, att Jesus tog våra synder när han dog på korset. Han banade vägen fram till Gud. Det är svårt att inte göra detta innvecklat (med tanke på klockans sena timme så kan det bli snurrigt....)

Innan Jesus kom, dog och drog till himmlen, så var det så mycket svårare för människan att komma till Gud. Det va offer i templet, rening åt höger och vänster. Pga detta så blev det mycket bestraffning när man syndade...fråga mig inte varför...



MEn iaf, vi lever inte efter dödstraff som ni kanske kan förstå =)

Tycker vi att det är synd det som du tog upp...ja. Syndar vi inte? Jo det gör vi, varje dag.

Vill vi döma...Nej. Jesus sa " du ser flisan i din brors öga, men inte bjälken i ditt eget"

Jag har full förståelse för att ni inte håller med. Jag och många fler väljer denna tro och livsstil. Liksom ni väljer er. Men du Johan frågade och nu fick du svaret =)



Jag vet att många tycker att kristna tror sig vara bättre än andra. Tyvärr är det säker så för vissa.....men gäller det bara kristan?!???

Min filosofi är att detta är inte någon religion för min del, utan en relation till Gud.



Jag kan aldrig diskutera en människa till Gud, jag kan bara visa vägen...



The end...

2009-09-12 @ 00:19:41
Postat av: Jag och mina löss...igen...

Ja John, vi lever efter nya testamentet....

2009-09-12 @ 00:22:49
Postat av: Johan

Tack ännu en gång för era svar, uppskattar dem.

Och vill göra en sak glasklart. Jag tycker absolut inte mindre om de kristna för va de tror och står för, we´re all human.

Känns bara lite lustigt enligt mig att man skriver om "historien"/bibeln för att den ska passa samhället. Givetvis är/var det ABSOLUT nödvändigt att ändra lagboken.



Vet inte om ja vill fortsätta diskutera haha kan bli långa diskusioner. men ja får tacka för svaren från mig, johan som helt klart ska gifta sig i kyrkan och tycker helt klart att en lagbok/bibeln var nödvändig i dåtidens samhälle! Och i vissa lägen än idag.

Hej.

2009-09-12 @ 11:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0